APUA SYÖMISEN SOLMUIHIN – LÄHDE PATRIK BORGIN MATKAAN!

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin TUNNE NÄLKÄSI – Tuloksia intuitiivisella syömisellä verkkokurssi alkaa maanantaina 29.1.2018! Lähde mukaan!

PATRIK BORGIN TUNNE NÄLKÄSI – TULOKSIA INTUITIIVISELLA SYÖMISELLÄ VERKKOKURSSI ALKAA MA 29.1.2018

Patrik Borg on toiminut pitkään ravitsemukseen liittyvien asiantuntijatöiden parissa. Hän pitää vastaanottoa mm Aava lääkäriasemalla ja Helsingin Urheilulääkäriasemalla. Hän on ollut aikaisemmin myös yli 10 vuotta Syömishäiriökeskuksessa sekä toimint myös Suomen Kansallisbaletin ravitsemusasiantuntija ja ollut pitkäaikainen Olympiakomitean ravitsemusasiantuntija. Patrik on tällä hetkellä myös Suomen Lihavuustutkijat ry puheenjohtaja ja Vaakakapinan ravitsemusasiantuntija, ollut mukana lukuisissa tutkimuksissa ja kirjoittanut useita syömiseen ja painonhallintaan liittyviä kirjoja.

Ihmisenä ja asiantuntijana Patrikista huokuu hänen poikkeuksellisen salliva ja ymmärtäväinen suhtautumisensa syömisen solmuihin. Hän ei pidä ihmisiä itsekurittomina ja laiskoina, vaan aina löytyy joku taustasyy, miksi kukin meistä toimii niin kuin toimii. Patrikilla on pitkä kokemus painonhallintaan ja syömiseen liittyvistä taustatekijöistä ja tämän vuoksi hänen metodeillaan saadaan pysyviä muutoksia aikaan.

Jos olet aina ajatellut, ettei sinulla ole itsekuria toteuttaa syömiseen liittyviä pysyviä elämäntapamuutoksia, lähde mukaan tälle matkalle. Ymmärrät, ettei kyse olekaan ollut itsekurista – vaan jostain aivan muusta!

IKUINEN LAIHDUTTAJA, SOKERIHIIRI, TUNNESYÖJÄ?

Oletko jo pidempään kamppaillut syömiseen liittyvien asioiden kanssa? Koetko itsesi sokeriaddiktiksi, ahmatiksi, tunnesyöjäksi, ikuiseksi laihduttajaksi tai muuten vain syömiseen liittyvät asiat haastaviksi?

Olet kenties kokeillut jo monia kitudieettejä ja mikään niistä ei ole johtanut stressittömään syömiseen ja tasapainoon ruuan suhteen? Mitkään laihdutuskuurit ja poppaskonstit eivät johda haluttuun lopputulokseen ja läpi elämän kestävään pysyvään hyvään syömiseen. Jos perusasiat eivät ole kunnossa tai oma pää sanoo toista, kuin mitä pitäisi tehdä, niin on vaikea saavuttaa haluttuja tuloksia.

Tämä verkkokurssi on jotain aivan muuta, kuin mihin olet tottunut! Nyt opetellaan laittamaan oman pään sisällä myllertävät asiat kuntoon, jotka tekevät syömisestä stressaavaa, hankalaa tai aiheuttavat ylitsepääsemättömiä herkutteluövereitä.

Verkkokurssilla saat suljetussa ryhmässä vertaistukea ja näet konkreettisesti, ettet kamppaile näiden asioiden kanssa yksin. Patrik on mukana salatussa Facebook -ryhmässä ja vastaa aina perjantaisin kurssin aikana herääviin kysymyksiin.

TÄMÄN VALMENNUKSEN HYÖTYJÄ MM:

  • Parempaa painonhallintaa ja pysyvämpää laihtumista 
  • Tasapainoisempaa ruokasuhdetta 
  • Terveellisempää syömistä 
  • Parempaa verensokerin hallintaa 
  • Parempi kehotyytyväisyys 
  • Parempi kunto 
  • Parempi painonhallinta raskaus- ja imetysaikana 
  • Terveemmän ruokasuhteen siirtyminen omille lapsille
  • Suurempi mielihyvä syömisestä 

SOPII SINULLE, JOKA:

  • Kamppailet ruokaan liittyvän syyllisyyden kanssa
  • Olet sokeriaddikti, herkkuhiiri tai ahmatti
  • Et syö tiettyjä ruoka-aineita, vaikka haluaisit
  • Koet syömiseen liittyvät asiat haastavina ja stressaavina
  • Olet jojolaihduttanut tai olet ikuinen laihduttaja
  • Usein iltaisin vedät herkkuöverit
  • Jaksamisen kanssa on ongelmia
  • Painonhallinnan kanssa on ollut pidempään haasteita
  • Et uskalla syödä lihomisen pelossa
  • Et saa makeanhimoasi laannutettua
  • Koet olevasi tunnesyöjä
  • Et tunnista nälkääsi tai osaa lukea kehosi viestejä
  • Nälänsäätely on sekaisin

MITÄ TARKOITTAA INTUITIIVINEN SYÖMINEN?

Intuitiivinen: vaistonvarainen, vaistomainen,  välitön,  automaattinen, luontainen,  synnynnäinen,  aistillinen, luonnollinen,  havainnollinen,  spontaani,  ymmärretty,  ei-opittu. (lähde: suomisanakirja.fi)

Intuitiivinen syöminen on syömistä silloin ja sen verran kuin tuntuu tarvitsevan ja haluavan. Intuitiivinen syöminen on myös sellaisen ruuan syömistä, jota haluaa syödä. Intuitiivinen syöminen on myös irtautumista säännöistä, syömisstressistä ja –syyllisyydestä ja syömisen turhista jännitteistä. Intuitiivinen syöminen ei ole kuitenkaan välinpitämätöntä syömistä, vaan se opettaa kuinka voit yhdistää hyvän ruokavalion luonnolliseen syömisotteeseen, joka tukee omia hyvinvointitavoittasi. 

SINÄKIN OLET SYNTYNYT INTUITIIVISENA SYÖJÄNÄ, MUTTA OLETKO SELLAINEN YHÄ?

Oletko menettänyt luottamuksen kehosi toimintaan? Luotatko nälkääsi? Uskotko olevasi loputon ahmatti ja karkkihiiri? Tai sokeriaddikti? Haluatko olla menestyvä huippu-urheilija? Tai terve? Tai laihtua pysyvästi? Tai yksinkertaisesti löytää syömisessäkin tasapainon ja mielenrauhan.   

TUTKITTUA TOIMIVUUTTA

Kehon kuuntelu ja tekemisen muuttaminen omien tuntemusten mukaan on kaikessa tekemisessä onnistumisen ja hyvinvoinnin ydinasia. Myös syömisessä kehon kuuntelu on tutkimusten mukaan tarpeellinen ja käytännön työn näkökulmasta välttämätön osa hyvää syömistä ja syömisen hallintaa. Intuitiivinen syöminen on viimeiset vuodet ollut kiivaan tutkimuksen kohteena ja sen hyödyt alkavat olemaan yhä selvemmät tutkimuksenkin näkökannalta: 

  • parempaa painonhallintaa ja pysyvämpää laihtumista 
  • tasapainoisempaa ruokasuhdetta 
  • terveellisempää syömistä 
  • parempaa verensokerin hallintaa 
  • parempi kehotyytyväisyys 
  • parempi kunto 
  • parempi painonhallinta raskaus- ja imetysaikana 
  • terveemmän ruokasuhteen siirtyminen omille lapsille
  • suurempi mielihyvä syömisestä 

Ja nämä havainnot ovat vasta hyvin lyhytaikaisesta tutkimusnäytöstä. Oman työni perusteella sanoisin, että syömisen intuitiivisuus on tärkeää aivan jokaiselle riippumatta omista tavoitteista. Kyky kuunnella ja noudattaa kehon syömistarpeita on syömisen hallinnan, energiatasapainon säätelyjärjestelmien sekä syömisen kohtuuden kivijalka ja on vaikea kuvitella pitempiaikaista tavoitetta, jossa näiden ei tarvitsisi toimia hyvin. 

SEKAISIN OLEVA NÄLÄNSÄÄTELY

Moni on sekoittanut nälänsäätelynsä ja sen myötä luottamuksensa kehon kohtuullisuuteen ja kykyyn ohjata syömistä onnistuneesti. Tyyppiesimerkkeinä näistä ovat makeanhimoisuus, syömiskohtaukset ja monenlaiset kokemukset, joissa syöminen luisuu pois hallinnasta. Ja tyyppihenkilö kokee ”tietävänsä mitä pitäisi tehdä muttei saa tehtyä” – ja ei saakaan koska yhteys kehon viesteihin ja tarpeisiin on kadonnut. Tai näitä kokemuksia pystytään pitämään poissa, mutta vain valtavalla tahdonvoimalla ja kikkailulla. Nämä ovat esimerkkejä vaikeista syömisen ongelmista, joista selviäminen omin neuvoin on hyvin vaikeaa – ja onnistuessaankin vie helposti vuosikymmeniä. 

Lievemmissäkin nälän viritystilan ja sen kuuntelun ongelmissa seurauksena on usein tavoitteiden karkaaminen. Tyypillisesti tämä näkyy siten, että tehdään ihan hyviä muutoksia ja oikeitakin asioita, mutta silti mitään ei tapahdu: paino ei laske vaikka pitäisi, kunto ei kohene tai verensokeri pysyy koholla.  

Olen koko työurani tehnyt työtä juuri ylläolevien – todella vaikeiden sekä lievempien – syömisvaikeuksien kanssa. Syömishäiriökeskuksessa vaikeampien ongelmien kanssa, Urheilulääkäriasemalla enemmän treenaavien kanssa ja tavallisella lääkäriasemalla kaikenlaisten ihmisten kanssa. Näiden vuosien aikana olen oppinut, että jokaisella on mahdollisuus oppia kaivamaan esiin normaalit ja luotettavat nälkä-kylläisyysviestit. Ja jokaisella niiden esiinkaivaminen ja kuuntelu on johtanut parempaan olotilaan. Ja ennenkaikkea, jokaiselle on mahdollista oppia syömään intuitiivisemmin.  

MITEN OPETELLA INTUITIIVISTA SYÖMISTÄ?

Se kuinka intuitiivista syömistä opetellaan ja kuinka se saadaan toimimaan ja tukemaan omia tavoitteita ei ole ihan yksinkertainen asia. On hienoa jos asiat lutviutuvat paremmin siten, että koettaa vain alkaa syömään sen mukaan miten nälkä on ja mitä tekee mieli – mutta useimmiten se ei ole näin helppoa ja moni on sen huomannutkin. Liian nopea siirtyminen kohti intuitiivisuutta johtaa usein syömisen ylilyönteihin ja kohtuuttomuuden kokemuksiin, joiden seurauksena usko kehon säätelykykyyn heikkenee ja matka kohti intuitiivisempaa ja joustavampaa syömistä pysähtyy alkumetreille.  

Käytännön työssä olen kuitenkin oppinut mallin, jolla intuitiivista syömistä rakennetaan askel askeleelta ja luottamusta kehon toimivuuteen lisätään pala palalta. Näin rakennettuna muutosprosessi ei ole liian haastava ja siitä saadaan myös niitä kokemuksia mitä toivotaankin: parempaa syömisen hallittavuutta, parempaa syömistä, kokemuksia paremmasta olosta sekä luottamusta omien tulosten tavoitteluun.

TÄMÄN OPETTELUPROSESSIN VOI JAKAA VIITEEN ERI VAIHEESEEN:

  1. Normalisoidaan näläntunteeseen vaikuttavia elintapatekijöitä 
  2.  Opetellaan portaittain syömään nälän ja kylläisyyden mukaan   
  3. Opetellaan syömään kaikenlaista ruokaa ilman jännitteitä ja sallitusti
  4. Karsitaan syömisestä haitallisia ajatusmalleja ja sekoittavia tekijöitä 
  5.  Opetellaan tunnistamaan uudestaan omassa syömisessä hyödyllisen ja haitallisen kontrollin rajoja  

Olen nähnyt näiden vaiheiden etenemisen lukemattomilla ihmisillä ja minulla on selkeä kuva miten ihmiset pääsevat näissä muutoksissa eteenpäin ja mitä tuloksia niillä saadaan. Verkkokurssin aikana nämä viisi vaihetta opetellaan puolen vuoden aikana. Joillekin puoli vuotta on riittävä aika näiden vaiheiden sisäistämiseen ja muutoksiin – ja monilla on niin paljon enemmän työtä, että puoli vuotta antaa hyvän alkusysäyksen muutokselle ja selkeän kokonaiskuvan jatkoa varten. 

ENTÄ TULOKSET!?

Tulokset tulevat kun ylläkuvatut viisi vaihetta on saatu sisäistettyä ja päällisin puolin toteutettuakin. Mutta siinäpä se onkin, että nuo viisi vaihetta on helppo kuvailla ja asettaa tiekartaksi, mutta todellinen haastavuus tulee siitä, että osa muutoksista on vaikeita. Ei vaikeita siten että niiden tekeminen vaatisi suurta itsekuria – siitä pitää huolen joustava yleisote, vain olennaiseen keskittyminen ja portaittain asetellut tavoitteet. Mutta vaikeita siten, että muutokset vaativat omien pelkojen voittamista, luottavaa opettelua mielen ja kehon turbulensseissa, jatkamista heikompien viikkojen jälkeenkin ja ylipäätään aikaa.  

Intuitiivisen syömisen opettelu vaatii huomiota mutta ei ole itsessään vaikeaa ja se on tekemisen tasolla jopa antoisaa ja mukavaa. Vaikeus tulee omasta mielestä ja miten oma mieli pysyy mukana opettelussa. Ja juuri siinä verkkokurssi on hyvä apu. 

VERTAISTUKI JA ASIANTUNTIJAN OHJEISTUS

Verkkokurssin aikana liki viikoittaisissa tehtävissä opetellaan askel askeleelta kulkemaan kohti hyvää syömisen intuitiivisuutta ja haluamiasi tuloksia. Kuten sanottua, itse tehtävät ei yleensä ole kuitenkaan vaikein asia vaan vaikeus tulee niiden yksilöllisestä soveltamisesta sekä uskalluksesta tehdä tarvittavia muutoksia. On melkeinpä varmaa, että jokaiselle kurssilaiselle tulee tämänkin puolen vuoden aikana vaikea paikka tai huono viikko.

Näissä haasteissa verkkokurssin vertaistuesta (salattu Facebook -ryhmä) on suurta hyötyä – muillakin on samoja vaikeuksia ja heidän kokemuksistaan voi löytyä apua sinunkin ratkaisuusi. Myös mahdollisuus kysyä ja saada asiantuntijavastauksia auttaa oman tilanteen selvittämistä. Yksin sen kanssa selviäminen voisi olla hankalaa ja tietä eteenpäin voisi olla vaikea nähdä – mutta vertaistuella ja asiantuntijaohjeilla nekin vaikeudet ovat ylitettävissä.

RAKENNE JA AIKATAULU

Tämä verkkokurssi kestää noin 6 kuukautta alkaen 29.1 2018 ja loppuen elokuussa 2018. Lähes viikoittain otamme käsittelyyn uusia teemoja ja harjoituksia ja viikon lopuksi perjantaisin Patrik Borg vastaa kurssilaisten viikon aikana esittämiin keskusteluihin ja kysymyksiin Facebookissa. Kurssiin kuuluu pitkä kesäloma juhannuksesta elokuun puoliväliin, jonka jälkeen lopulta puretaan kesäloman aikaisia kokemuksia ja kysymyksiä. Tämä mahdollisuus pitemmän tauon jälkeiseen läpikäyntiin on merkittävä vaihe opettelua, sillä kesäloma tuo esiin realiteetteja, jotka kurssin aktiivisimman vaiheen aikana eivät mahdollisesti nouse esiin.

Verkkovalmennus sisältää: 

  • Valmennusvideoita
  • Tekstejä, vinkkejä, tehtäviä & työkaluja
  • Vertaistuki salatussa Facebook-ryhmässä
  • Patrikin etätuki Facebookissa koko valmennuksen ajan
  • Valmennuksen kesto on yhteensä reilut 6kk 29.1. – 17.8.2018 (lomakaudella juhannuksesta 12.8. asti etätuki on lomatauolla)

Lähde mukaan tälle matkalle, yhdessä onnistumme!