PALAUDU! – FIRSTBEAT VERKKOKURSSI

MIKÄ ON FIRSTBEAT HYVINVOINTIANALYYSI?

Firstbeat Hyvinvointianalyysi on Suomessa kehitetty sydämen sykevälivaihteluun perustuva mittausmenetelmä. Mitattu tieto auttaa sinua tunnistamaan hyvinvointiisi vaikuttavat tekijät ja sen avulla mm:

  1. OPIT HALLITSEMAAN STRESSIÄ tunnistamalla keskeiset kuormitustekijäsi.
  2. OPIT PALAUTUMAAN PAREMMIN tutkimalla unesi laatua ja riittävyyttä.
  3. OPIT LIIKKUMAAN OIKEALLA TEHOLLA suhteuttamalla liikuntatehon kokonaiskuormitukseesi.

3 vuorokauden mittauksesta saadaan selkeä ja monipuolinen raportti, joka kertoo ymmärrettävällä tavalla hyvinvointisi tilasta.

Mittaustulokset kertovat juuri sinun merkittävimmät kuormitustekijät tärkeimmät kehityskohteet palautumisessa, kuten unen laadun ja riittävyyden.

Kun Hyvinvointianalyysiin yhdistetään kuusiosainen verkkokurssimme, saadaan lopputulokseksi stressiä vähentävä ja palautumista sekä elämänlaatua kohottava kokonaisuus!

ESIMERKKIKUVA YHDEN PÄIVÄN RAPORTISTA

MITEN HYVINVOINTIA TYYPILLISESTI PARANNETAAN?

Useimmilla yksilöillä kehitystarpeet liittyvät stressinhallintaan, palauttavien hetkien lisäämiseen, unen lisäämiseen, sopivaan liikuntaan ja nautintoaineiden käytön vähentämiseen. Tarpeet ovat yksilöllisiä ja ne havaitaan mittaustuloksista.

Tämä verkkokurssi on suunniteltu kattamaan kaikki tärkeimmät ja yleisimmät palautumista tukevat ja stressiä vähentävät elämän osa-alueet.

KURSSIN SISÄLTÖ

Tämä verkkokurssi kestää siis yhteensä kuusi (6) viikkoa. Ensimmäinen viikkomoduuli avautuu heti, kun rekisteröidyt kurssille. Voit siis aloittaa milloin tahansa ja pääset heti ensimmäiseen valmennussisältöön käsiksi! Toinen moduuli aukeaa tasan viikon kuluttua siitä, kun rekisteröidyit kurssille ja loput edelleen viikon välein.

Kurssin teemojen etenemisjärjestys on seuraava:

1. Viikko: Muutoksen vaiheet, alkuinfo & Firstbeat-mittarin toimitus. Mittari helppoine ohjeineen toimitetaan nopeasti suoraan haluamaasi osoitteeseen.

2. Viikko: Firstbeat-analyysin tulkinta, stressi, palautuminen

3. Viikko: Arvot & tavoitteet

4. Viikko: Arki, työ & uni

5. Viikko: Palautumista tukeva ravitsemus

6. Viikko: Liiku oikealla teholla

Yksittäinen viikkomoduuli sisältää aiheen mukaisen valmennusvideon, tiiviin kirjallisen materiaalin sekä vinkkejä, tehtäviä tai työkaluja oman hyvinvoinnin parantamiseen.

TÄLLÄ KURSSILLA:

  • Näet milloin palaudut
  • Onko palautumisesi riittävää
  • Mitkä ovat pahimmat stressitilanteet
  • Mitkä ovat kuormittavimpia hetkiä arjessasi
  • Milloin rentoudut ja palaudut
  • Miten harrastamasi liikunta vaikuttaa palautumiseesi
  • Liikutko riittävällä teholla
  • Liikutko liian kovalla teholla
  • Miten palauttavaa yöunesi on
  • Mihin aikaan yöllä palautumisesi alkaa suhteessa nukahtamiseen
  • Saatko riittävästi unta
  • Onko sinulla päivän aikana palautumisen ja rentoutumisen hetkiä
  • Paljonko sinulle kertyy askelia päivässä
  • Paljonko kulutat kaloreita päivän aikana
  • Onko hermostosi ylikierroksilla

Firstbeat-testissäsi selviää kokonaisuuden lisäksi monia mielenkiintoisia asioita. Täyttämällä verkossa olevaa päiväkirjaa saat selville mm. mitkä asiat kolmen päivän mittauksessa ovat pahimpia stressitilanteita arjessasi, sekä kuinka syvää ja palauttavaa unta nukut. Saat selville askeleesi, liikunnan rasittavuuden ja kulutettujen kaloreiden määrän jokaiselta mittauspäivältä.

Kurssilla opit myös laskemaan, vastaako kulutuksesi sitä, mitä syöt, ja kuinka voisit korjata ruokavaliotasi suorituskykyäsi  ja palautumistasi parantaaksesi. Et siis saa valmista ruokavaliota kieltolistoineen, koska harvoin se vastaa todellista kulutustasi. Ruokapäiväkirjan täytön avulla opit korjaamaan ja analysoimaan ruokavaliotasi itse!

TUNTUUKO TUTULTA:

  • Aamulla väsyttää, etkä jaksaisi nousta sängystä ylös 
  • Haluaisit olla töissä tehokkaampi 
  • Haluaisit enemmän energiaa työpäivän jälkeen, jotta jaksaisit muutakin kuin rojahtaa sohvalle 
  • Mietit, miksi harrastamasi liikunta ei tuo tuloksia 
  • Juot paljon kahvia / energiajuomia / käytät muita piristeitä väistääksesi väsymystä 
  • Ärsyynnyt turhan pienistä asioista 
  • Nukut huonosti ja kenties heräilet yöllä 
  • Valvot myöhään (tarkoituksella tai tahtomattasi), vaikka tiedät että uni jää liian lyhyeksi  
  • Käytät alkoholia rentoutuaksesi päivän rasituksista 
  • Hikoilet öisin runsaasti 
  • Ruokahalusi on vähentynyt 
  • Syöt liikaa herkkuja kun elämän rytmi kiihtyy 
  • Elämäsi on kiireistä ja usein asioita jää tekemättä 
  • Sinua kiinnostaisi tietää, millaista unen laatusi on, ja palaudutko arjen kiireistä riittävästi 
  • Suorituskykysi urheilussa tai arjessa on heikentynyt 
  • Liikunta ei kiinnosta 
  • Sykkeesi tai verenpaineesi on entistä korkeampi  
  • Huomaat olevasti levoton, hermostunut tai ahdistunut 
  • Sinulla on toistuvasti hengitystiesairauksia, kuten pientä flunssaa 
  • Haluaisit tietää, liikutko tarpeeksi kulutukseesi nähden 
  • Haluaisit tietää, mitkä tekijät arjessasi stessaavat eniten, ja palaudutko riittävästi esimerkiksi työpäivän aikana. 
  • Olet kiinnostunut siitä, miten harrastamasi liikunta vaikuttaa elimistöösi, ja ehditkö palautua tarpeeksi. 

KURSSIN VALMENTAJIEN ESITTELY:

Liina Sievers:

Liina on koulutukseltaan toimintaterapeutti (AMK), personal trainer, ravintovalmentaja ja certified true coach trainer (NLP). Liina on opiskellut kasvatustieteitä sekä liikuntalääketiedettä, ja käynyt monia pienempiä koulutuksia ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan liittyen. Työkseen Liina kouluttaa Trainer4You Personal trainereita, ja valmentaa niin yksilö- kuin yritysasiakkaita kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin saralla. 

Hän on ohjannut erilaisia asiakkaita parinkymmenen vuoden ajan, ja tehnyt tuhansia erityyppisiä kuntotestejä, keskustellut, valmentanut ja kulkenut muutosta tekevän rinnalla. Monet Liinan kurssien opiskelijoista ovat halunneet hänen valmennukseensa omaa personal trainer- polkuaan tukemaan, ja hän onkin pidetty valmentaja sekä yrityksissä että yksityissektorilla. 

Kirsi Vaulamo:

Kirsi on kouluttautunut yrittäjyyden, myynnin ja markkinoinnin lisäksi mm. fysiikkavalmentajaksi, personal traineriksi ja mentaalivalmentajaksi. Ravitsemusalan koulutukset koostuvat yliopiston urheiluravitsemuksen sekä Trainer4You:n ravintovalmentajan koulutuksista. Tällä hetkellä hän opiskelee avoimessa yliopistossa urheilupsykologiaa sekä ravitsemuspsykologiaa. Kirsi toimii valmentajan työnsä  lisäksi kouluttajana Trainer4Youlla kouluttaen tulevia personal trainereita ja kuntosalivalmentajia sekä aikuislukiossa urheiluvalmennuksen opettajana.

Kirsin työhistoria vaikuttavan pitkä ja yritteliäs. Ensimmäisen yrityksensä myynnin ja markkinoinnin saralle hän perusti kaksikymppisenä, ja ura on kaartanut pitkän matkan myynnin johtotehtävistä liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjäksi ja valmentajien kouluttajaksi. Kirsi on kahden kouluikäisen lapsen äiti, jolle perheen pyörittämisen, yrittäjyyden, esimiesroolin ja oman kilpaurheilun yhteensovittamisen haasteet ovat tuttuja. Valmennuksissaan Kirsi osaa ottaa elämän monet stressitekijät huomioon, ja hän saakin kiitosta kokonaisuuksien vahvasta hallinnasta, ja asiakaslähtöisestä, positiivisesta valmentamisestaan sekä yksilövalmennuksissa että yritysluennoillaan.  

ASIAKASKOKEMUKSIA:

Liina ja Kirsi ovat kokeneita valmentajia, jotka ovat käyttäneet tarkkaa ja luotettavaa Firstbeat Hyvinvointianalyysiä työkaluna sekä yksityis- että yritysvalmennuksissa jo pitkään.

LIINAN ASIAKAS: ”Noin vuosi sitten työnantajani tarjosi mahdollisuuden osallistua Firstbeat -analyysiin ja tartuin tilaisuuteen. Analyysi vahvisti monta asiaa, jotka jo tiesin, mutta tuloksissa oli myös yllättäviä – jopa hälyttäviä – asioita, joiden syitä halusin etsiä. Suurin yllätys oli palautumisen puute niin arjessa kuin unessa ja sitä kautta stressin ja palautumisen tasapaino – sitä ei ollut.

Siitä alkoi noin puolen vuoden projekti, jonka projektipäällikkönä, innoittajana ja innostajana toimi valmentaja Liina Sievers. Reilu puoli vuotta Firstbeat -analyysin jälkeen nukun paremmin ja riittävästi, syön ja liikun itselleni sopivalla tavalla, olen keventynyt lähes 20 kg ja muutenkin olen rohkaistunut tekemään päätöksiä oman itseni ja hyvinvointini hyväksi. Stressaantunut sumussa kulkeminen on vaihtunut aktiiviseen elämäniloon.

Kolmen päivän mittauksen tulosten ihmettely saattaa muuttaa loppuelämäsi – Kiitos Liina” Nainen 52v.

KIRSIN ASIAKAS: ”Työni juristina on hyvin hektistä ja henkisesti kuormittavaa, eikä ruokataukoja usein ole. Lisäksi lapsen syömishäiriö ajoi oman jaksamisen ihan nolliin. Kirsi suositteli tekemään alkuun Firstbeat-testin, jotta nähdään palautumisen kokonaisuutta vähän syvemmin. Se oli aika hurjaa luettavaa! Valmennuksen aikana opin ottamaan omia palautumisen hetkiä hyvinkin luovasti. Jälkeenpäin ajateltuna oli järkevää korjata ensin nukkuminen ja omat arvot kuntoon, vaikka alkuun ajattelinkin, että tehdään jotain ihan muuta! Vaikka tekemistä palautumisessa edelleen on, oli pysäytys omalla kohdallani elintärkeä. Siitä suuri kiitos.” Nainen, 46v.

VALMENTAJIEN FILOSOFIA

Tämän verkkokurssin ovat suunnitelleet kokeneet hyvinvoinnin ammattilaiset, Liina Sievers ja Kirsi Vaulamo. Nämä naiset ovat kouluttaneet tuhansia personal trainereita Suomen hyvinvoinnin kentälle, sekä valmentaneet monipuolisesti asiakkaita aloittelijoista huippu-urheilijoihin. Molemmat ovat pidettyjä kouluttajia, luennoitsijoita ja yritysvalmentajia.

”Muutosvalmennuksessa harmillisen usein keskitytään liikunnan lisäämiseen – usein vielä kovalla teholla ja kaasu pohjassa – sekä tiukkaan ruokavalioon pitkän kieltolistan kera. Näistä muutoksista hyvin harvoin tulee pysyviä tuloksia – pahimmillaan aiheutetaan pysyviä, syvempiä ongelmia kehon (ja mielen) kuormittuessa liikaa. Se, mikä pitäisi ottaa paremmin huomioon, on lähtötilanne. Arjen ja työn kuormittavuus, ihmissuhteet, unen laatu ja tämän päivän elämän hektisyys ovat stressitekijöitä, jotka kuormittavat kehoamme. Lisäämällä sen päälle stressikuormaa, jota dieetti ja liikunta keholle ovat, tulee väistämättä ongelmia. Muutoksen tulos jää laihaksi, kuormitus lisääntyy ja pian ollaan tilanteessa, jossa kädet on nostettava pystyyn. 

Yllä mainituista syistä lähdimme rakentamaan kurssia, jossa haastetaan yleinen tapa. Kurssi starttaa Sinusta. Sinun on tärkeää tietää, mikä lähtötilanteesi todella on. Sen selvittämiseen käytämme tarkkaa ja luotettavaa Firstbeat Hyvinvointianalyysiä. Firstbeat-analyysillä on selvitetty jo satojen tuhansien ihmisten hyvinvoinnin tilaa, ja se on markkinoiden kattavin analyysi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lähtötilanteen selvittämiseen. Lisäksi haastamme sinut miettimään omaa elämääsi ja arkeasi. Saat tilaisuuden pysähtyä miettimään omia arvojasi erilaisten harjoitusten kautta. Valmennuksessa on siis mukana myös vahvasti psyykkinen puoli, mutta älä huoli, tämä ei ole mitään ”puunhalailua”! Vasta näiden kattavien pohjatietojen jälkeen lähdemme korjaamaan viikko viikolta eri asioita, joita mittaustuloksestasi on ilmennyt. Liikuntaa ja ravitsemusta unohtamatta!  

Tällä menetelmällä olemme valmentaneet menestyksekkäästi hyvin monen tasoisia ihmisiä, sohvaperunoista kiireisiin uraohjuksiin, sekä liikuntaa vasta aloittelevista kansainvälisen tason huippu-urheilijoihin. Paras palautuja on voittaja myös suorituskyvyssä – oli kyseessä sitten työntekijä, kotiäiti tai urheilija.  

Firstbeat-testissäsi selviää kokonaisuuden lisäksi monia mielenkiintoisia asioita. Täyttämällä verkossa olevaa päiväkirjaa saat selville mm. mitkä asiat kolmen päivän mittauksessa ovat pahimpia stressitilanteita arjessasi, sekä kuinka syvää ja palauttavaa unta nukut. Saat selville askeleesi, liikunnan rasittavuuden ja kulutettujen kaloreiden määrän jokaiselta mittauspäivältä. Kurssin aikana opit myös laskemaan, vastaako kulutuksesi sitä, mitä syöt, ja kuinka voisit korjata ruokavaliotasi suorituskykyäsi ja palautumistasi parantaaksesi. Et siis saa valmista ruokavaliota kieltolistoineen, koska harvoin se vastaa todellista kulutustasi. Ruokapäiväkirjan ja kurssimateriaalien avulla opit korjaamaan ja analysoimaan ruokavaliotasi itse!”

NÄIN KURSSI ETENEE

Kun ostat kurssin, sivusto ohjaa sinun automaattisesti rekisteröitymään käyttämäämme Campwire-verkkokurssiohjelmaan. Kun olet kirjautunut ensimmäisen kerran sisään, näetkin jo kurssin infopaketin, käyttöohjeet sekä ensimmäisen moduulin videoineen ja teksteineen.

Saat vuorokauden sisällä kurssin aloittamisesta sähköpostin Firstbeatin järjestelmästä. Avaa sähköposti mahdollisimman pian, tilaa mittalaite haluamaasi osoitteeseen ja toimi ohjeiden mukaisesti, niin pääset tekemään oman analyysisi minimiajassa.

Laite toimitetaan nopeasti haluamaasi osoitteeseen ja laitteen mukana saat kaikki tarvittavat välineet mittauksen suorittamiseen, kirjalliset ohjeet sekä vastauslähetyskuori, jolla voit palauttaa laitteen heti mittauksen suoritettuasi. Kurssimateriaaleista löytyy myös video-ohje mittauksen suorittamiseen. Käytännössä sinun tarvitsee vain aloittaa mittaus ja elää täysin normaalia elämää kolmen vuorokauden ajan sekä täyttää päiväkirjaa mittausjaksolta ohjeiden mukaisesti.

Tasan viikon kuluttua kurssin aloituksesta avautuu toinen viikkomoduuli, joka sisältää videoidun Firstbeat-analyysin tulkintaohjeen sekä lisää valmennusmateriaalia. Seuraavatkin moduulit avautuvat viikon välein ja noudattavat teemoiltaan tarkoin harkittua sisältöä ja järjestystä sinun hyvinvointisi parhaaksi.

Oheismateriaaleista löytyy valmennusvideoiden ja -tekstien lisäksi tehtäviä ja työkaluja, joiden avulla voit halutessasi uppoutua syvemmälle haluamiisi aiheisiin ja näin tehostaa kurssin vaikutuksia omaan elämääsi.

Kun kuuden viikon verkkokurssi tulee päätöksensä, olet taatusti tietoisempi omasta jaksamisestasi ja palautumisestasi sekä oppinut arkipäivän taitoja ja keinoja stressin välttämiseksi ja vähentämiseksi. Kuntokin on varmasti lähtenyt kohoamaan ja yleinen vireystila noussut uudelle tasolle.

KENELLE FIRSTBEAT-MITTAUS EI SOVI?

SAIRAUDET

Mittausta ei suositella henkilöille, joilla on sydämentahdistin, sydämensiirto, vaikea sydänsairaus, jatkuva eteisvärinä tai eteislepatus tai kontrolloimaton kilpirauhashäiriö, koska Hyvinvointianalyysin tulokset voivat olla epäluotettavia. Kuumeisena mittaus kannattaa siirtää. Hyvinvointianalyysia käytetään hyvinvoinnin edistämisessä, eikä sitä ole tarkoitettu sairauden diagnosointiin.

LÄÄKITYKSET

Jotkin lääkeaineet, kuten beetasalpaaja, vaikuttavat sykkeeseen ja saattavat siten vääristää Hyvinvointianalyysin tuloksia. Myös astma- ja allergialääkkeet, pitkävaikutteiset unilääkkeet ja vahvat kipulääkkeet voivat vaikuttaa sykkeeseen ja siten tuloksiin. Mitä enemmän sairauksia ja lääkityksiä henkilöllä on, sitä vaikeampaa luotettavien tulkintojen tekeminen on.

RASKAUS

Raskaus ei estä Hyvinvointianalyysin suorittamista, mutta tulosten vertailu viitearvoihin ei ole järkevää. Raskauden ensimmäisen kolmanneksen jälkeen mittauksia ei suositella tehtävän, sillä fysiologiset muutokset (mm. syketason kohoaminen, painon nousu, hormonaaliset muutokset) voivat olla jo merkittäviä tulosten kannalta. Myös alkuraskauden aikaiset muutokset ja mahdolliset pahoinvoinnit yms. voivat vaikuttaa tuloksiin. Sikiön syke ei vaikuta äidin sykesignaaliin, joten sen puolesta raskaus ei häiritse sykevälimittauksia.

KURSSIN SISÄLTÖ

Tämä verkkokurssi kestää siis yhteensä kuusi (6) viikkoa. Ensimmäinen viikkomoduuli avautuu heti, kun rekisteröidyt kurssille. Voit siis aloittaa milloin tahansa ja pääset heti ensimmäiseen valmennussisältöön käsiksi! Toinen moduuli aukeaa tasan viikon kuluttua siitä, kun rekisteröidyit kurssille ja loput edelleen viikon välein.

Kurssin teemojen etenemisjärjestys on seuraava:

1. Viikko: Muutoksen vaiheet, alkuinfo & Firstbeat-mittarin toimitus. Mittari helppoine ohjeineen toimitetaan nopeasti suoraan haluamaasi osoitteeseen.

2. Viikko: Firstbeat-analyysin tulkinta, stressi, palautuminen

3. Viikko: Arvot & tavoitteet

4. Viikko: Arki, työ & uni

5. Viikko: Palautumista tukeva ravitsemus

6. Viikko: Liiku oikealla teholla

Yksittäinen viikkomoduuli sisältää aiheen mukaisen valmennusvideon, tiiviin kirjallisen materiaalin sekä vinkkejä, tehtäviä tai työkaluja oman hyvinvoinnin parantamiseen.

TÄMÄ VERKKOKURSSI SOPII ERINOMAISESTI MYÖS YRITYSTEN HENKILÖSTÖN HYVINVOINTIPROJEKTEIHIN.

OSTA NYT, NIIN PÄÄSET HETI ALOITTAMAAN!